מטרת הסטרטאפ – צמצום פערי ה-AI בחינוך בישראל בשגרה ובחירום באמצעות תכנות של רובוטים שעשויים מפסולת.
הסטארטאפ הישראלי Junk-AI זכה בתחרות בינלאומית לצמצום פער ה-AI בחינוך בישראל וגבר על 155 חברות מתחרות.
הסטארטאפ, שהוקם על ידי תמיר נווה ודניאל גרינברג, פיתח פלטפורמה המאפשרת לתלמידים ללמוד בינה מלאכותית באופן חווייתי וערכי. הפלטפורמה מבוססת על רובוטים המורכבים מפסולת, והתלמידים לומדים כיצד לתכנת אותם לבצע משימות שונות.
היזם תמיר נווה: "יש עומס בלתי נתפס של אריזות שנערמות בפח המיחזור הכתום. החלטנו לקדם את העושר שנזרק, ולהפוך אותו לכלים חינוכיים שיכולים לסייע לתלמידים ללמוד בינה מלאכותית בצורה מהנה ומשמעותית".
הזכייה בתחרות היא הישג חשוב עבור Junk-AI, והיא צפויה לסייע לחברה להרחיב את פעילותה ולהגיע לקהל גדול יותר של תלמידים.
החשיבות של לימוד בינה מלאכותית בחינוך
הרעיון לשלב בינה מלאכותית בחינוך מקבל חשיבות מיוחדת כשמבינים עד כמה ההשפעה של הבינה המלאכותית קריטית לעתיד שוק העבודה. לצד היתרונות הרבים שהיא הכניסה לחיינו, עולה גם החשש שעוד ועוד משרות יתבטלו כתוצאה מחדירת הטכנולוגיה החדשנית לחיינו, ושאנשים רבים ימצאו עצמם מחוסרי עבודה.
לימוד בינה מלאכותית בחינוך יכול לעזור לתלמידים להבין את הטכנולוגיה ולרכוש את הכישורים הדרושים כדי להתמודד עם האתגרים שהיא מציבה. הפלטפורמה של Junk-AI היא דוגמה אחת לאופן שבו ניתן לשלב בינה מלאכותית בחינוך באופן חווייתי וערכי.
החשש מפני אובדן מקומות עבודה בשל בינה מלאכותית הוא מוצדק, אך הוא לא צריך להרתיע אותנו מלחנך את הדור הבא להשתמש בטכנולוגיה זו. להיפך, חשוב להכשיר את התלמידים לעתיד שבו בינה מלאכותית תהיה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.
פלטפורמת Junk-AI היא כלי חינוכי מצוין להשגת מטרה זו. היא מאפשרת לתלמידים ללמוד על בינה מלאכותית באופן חווייתי וערכי, תוך כדי שהם עוזרים להפחית את כמות הפסולת בעולם.
השימוש בצעצועים ישנים כחומר גלם לפלטפורמה הוא רעיון מקורי ויצירתי. הוא מעודד את התלמידים לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא פתרונות חדשים לבעיות סביבתיות.
הדרך להצלחה
הזכייה של Junk-AI בתחרות היא עוד עדות לכך שהסטארטאפים הישראליים ממשיכים להוביל בתחום הטכנולוגיה. החברה הצליחה לפתח פלטפורמה חדשנית בעלת פוטנציאל רב, והיא צפויה להמשיך להצליח ולהרחיב את פעילותה בעתיד.
תמיר נווה, שהקים את המיזם לפני כשלוש שנים ומוכר גם כמייסד של הבלוג העברי לבינה מלאכותית – Ai-blog. אומר:
"התופעה הכואבת הזו הולידה את השאלה איך העולם הפיזי והמוגבל יכול ליצור תחרות לעולם הווירטואלי האינסופי. צעצוע או מוצר פיזי נשאר קבוע ולא משתנה, והצרכן רק צורך אותו ולא יוצר ממנו משהו חדש. מנגד, יש עומס בלתי נתפס של אריזות שנערמות בפח המיחזור הכתום, או גרוע מכך בפחים הרגילים. החלטנו במיזם הזה לקדם את העושר הזה שנזרק", הוא מציין.
אז איך המיזם עובד?
"Junk-AI פיתחה פלטפורמה ללימוד הלוגיקה של בינה מלאכותית באמצעות תכנות של רובוטים שעשויים מפסולת אלקטרונית. כך, הילדים מביאים מהבית גרוטאות או צעצועים ישנים – ויוצרים מהם רובוטים. אחר כך, הם מתכנתים אותם בקוד פייתון ויוצרים מודלים מבוססי AI ששולטים בהם. מכאן השם בינה מלאכותית לגרוטאות (Junk-AI)", מסביר נווה. "התרגילים בתכנית הלימוד משתמשים ברובוטים אותם יצרו התלמידים, וכמובן בפרויקטים אותם הילדים יוצרים, כמו משחקים וירטואליים, שלאחר מכן ממומשים עם רובוטים".
מה בעצם יוצרים הילדים?
"כשהילדים יוצרים רובוטים מגרוטאות, מעבר לערך הקיימות אותו אנו מעבירים, מגוון אפשרויות היצירה אינסופיות כי הכול זול וזמין. למשל, משחק כדורגל רובוטים, פוטבול, מחבואים בין חתול לעכבר, פקמן ועוד. כל קופסת גבינה, גליל נייר טואלט ובכלל מה שמוצאים מפחי המיחזור יכול לשמש אותנו. הילדים יוצרים את הרובוט במפגש הראשון בתכנית, ובשאר השנה הם לומדים לתכנת בפייתון, תוך עקרונות של למידת מכונה עמוקה".
כיום החברה עובדת עם בתי ספר ומתנ"סים לילדים בגילי 12-16. בעתיד הם מתכוונים לפנות לצרכנים פרטיים ולגילים צעירים יותר.
הסטארטאפ נבחר על ידי חבר השופטים מתוך 155 סטרטאפים מרחבי העולם שעוסקים בחיבור שבין AI וחינוך והוגשו לתחרות, כאשר 8 מהם עלו לשלב הגמר. הפתרון הזוכה יוטמע בישראל ברשת בתי הספר של מכון ברנקו וייס וייצג את המסלול בגמר העולמי של תחרות GESA בלונדון. בהמשך הדרך ישולבו, מלבד הזוכה, גם חלק מהסטארטאפים במספר פיילוטים בישראל, במימון בזק.