הצהרת הכוונות של גוגל, אחת החברות הענקיות ביותר בעולם, לרכישה הגדולה בהיסטוריה של ההייטק הישראלי ושל גוגל עצמה, מעניקה גב משמעותי לתעשייה הישראלית, דווקא בתקופה המורכבת ביותר של מדינת ישראל מאז הקמתה.
העסקה, במידה ותתבצע עשויה להכניס לקופת המדינה כ 12.5 מיליארד דולר שזהו כתקציב הביטחון השנתי של מדינת ישראל.
מה יש בוויז (WIZ ), החברה הישראלית שהיא רוצה לרכוש אותה בהצעת המחיר הגבוהה ביותר שהיא נתנה מאז ומעולם לחברה כל שהיא בעולם?
תעשיית ההייטק העולמית נדהמה מדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" על המגעים שגוגל מנהלת לרכישת חברת הסייבר הישראלית וויז בסכום חסר תקדים בכל קנה מידה עולמי, גם עבור ענקית הטכנולוגיה עצמה: 23 מיליארד דולר!
מדובר בהבעת אמון משמעותית בתעשייה הישראלית ואמירה שהפוטנציאל העסקי פה גובר על כל השלכות המלחמה, למרות שהתעשייה הישראלית, נמצאת אולי בתקופה הקשה ביותר שלה אי פעם.
יזמי החברה, אסף רפופורט וחבריו שהקימו ב-2019 את וויז ותוך חמש שנים הם עשויים למכור את החברה בעסקה הגדולה אי פעם בהייטק הישראלי, הם סיפור מיוחד בפני עצמו. רפפורט עצמו הוא אדם ששומר על צניעות וגר בדירת שותפים, למרות שיכול להרשות לעצמו כל דירה, בכל מקום בעולם.
כדי להבין למה לגוגל לשלם כל כך הרבה על חברה שההכנסות השנתיות שלה (כ-200 מיליון דולר), לא מתקרבות לתג המחיר האסטרונומי, צריך להבין את הרקע שלה: המלחמה הקרה בין ענקיות הטכנולוגיה – בתחום שאולי הכי משעמם את הציבור הרחב – שירותי הענן.
מיקרוסופט מכניסה מתחום אבטחת הענן יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה, וכמות הכסף שארגונים גדולים משלמים על שירותי ענן הוא אסטרונומי ולא קרוב למיצוי.
השימוש הגובר ב-AI והטרנספורמציה שעושים ארגונים גדולים, שמעבירים את המידע שלהם משרתים מקומיים לענן, יצרו ביקוש אדיר.
גוגל היא אמנם ענקית בכל מה שקשור לשירותים לפרטים ולארגונים, אבל דווקא בתחום הענן היא מסתכלת על הגב של המתחרות הגדולות שלה מיקרוסופט ואמזון.
מה יש בוויז?
מבלי להיכנס לפרטים הטכניים, וויז ייצרו פתרון אבטחה שיכול לספק שירות לכל סוגי תשתיות הענן, יתרון על פני הפתרונות של מיקרוסופט ואמזון שמספקות פתרונות רק לתשתיות שלהן.
מדובר בערך משמעותי לחברות שמשתמשות לרוב בשירותים של יותר מספק אחד.
וויז עשתה עבודה מעולה בלייצר לעצמה הילה גדולה יותר משל המתחרות שלה, היא בנתה באמצעות לא מעט כסף רשת קשרים משמעותית וסט פתרונות רחב. היזמים והצוות שלה הוכיחו שהם מעולים בלהוציא לפועל כל משימה, להתאים את עצמם ולבנות פורטפוליו משמעותי של לקוחות.
היכולת להוציא לפועל ולבצע התאמות לכל שוק יביאו ערך גדול לענקית הטכנולוגיה, שמחפשת דריסה משמעותית בתחום הענן.