חמישה דברים שלא ידעתם על רכב חשמלי



מכוניות חשמליות הן העתיד. זו כבר מזמן לא ספקולציה - אלא זרם שהולך וגובר ככל שעובר הזמן ואנשים ומדינות מכירות בערך הרב של תחבורה מתקדמת וירוקה. עולם הרכב מצידו שלא ממהר לאמץ שינויים אשר מחייבים אותו להשקיע מיליארדים רבים בפיתוח, לא ממש ממהר והדחיפה מגיעה בימים האלה דווקא מהרגולטורים במדינות רבות אשר קובעות רף הולך ומחמיר של זיהום אוויר מכלי רכב.

Shutterstock

החל מאיסור של כניסת רכבי דיזל למרכזי הערים ועד קביעת רמת מקסימום של פליטת CO2 לכלל נפח היצור של יצרניות הרכב. חריגה ממנו תתבטא בקנסות של עשרות יורו לכל יחידה שמיוצרת וכשענקיות הרכב מייצרו מיליוני מכוניות מדי שנה - הקנסות הפוטנציאליים יכולים להצטבר לעשרות מיליוני דולרים בשנה. הלקוחות הפרטיים נוטים לרכוש יותר מכוניות חשמליות כאשר מחירי הדלק מזנקים מעלה - משבר קורונה (שעוד רחוק מלהיגמר) הוריד את מחיר הדלק לרמה מאד נמוכה וגם הנסועה ירדה המון בשל הסגרים. המצב הזה ישתנה ככל שהעולם - ואנחנו - נצא מהמשבר.

  1. המכונית החשמלית הראשונה : גרמניה 1898 ומהנדס צעיר בשם פרדיננד פורשה מסייע לפתח רכב חשמלי ראשון. מנוע מתכנון ויצור עצמי, משקל כולל של 130 ק"ג למערכת ההנעה ותפוקה צנועה של 3 (שלוש) כוחות סוס. פרצי כוח קצרים של 5 כ"ס אפשרו לכרכרת העץ הממונעת להגיע למהירות של 35 קמ"ש. 500 קילוגרמים של מצברי עופרת כבדים סיפקו טווח של 80 קילומטרים ומתג חשמלי נתן 12 מצבי נסיעה בהם 6 מהירויות לפנים, 2 מהירות לנסיעה לאחור ו-4 רמות של בלימה עצמית. ואם קלטתם את השם של המהנדס - אז כן המכונית חשמלית הראשונה הייתה פורשה.
  2. זיהום אוויר: מכוניות חשמליות לא מזהמות היכן שהן נוסעות. אם במדינה האמורה הפקת החשמל אינה נקייה אזי הפליטה תתבטא בארובת תחנת הכוח ולא בצמוד לרכב. זהו מרכיב קריטי
  3. זהו שוק צומח. למרות שיש כבר מכוניות חשמליות כמעט בכל קו דגמים של מרבית יצרניות הרכב - הקליטה שלהן בציבור לא מהירה. כיום רק 3% מנפח המכירות העולמי הוא של כלי רכב חשמליים. הנתון הזה אמור על פי התחזיות לשלש את עצמו בחמשת השנים הבאות. אולם התחזיות האלה עשויות להשתנות עתה שמשבר קורונה הוריד את מחירי הנפט לרמה הנמוכה בכל הזמנים.
  4. הכי הרבה מכוניות חשמליות. בסין כמובן. זהו שוק הרכב הגדול בעולם עם כ-29 מיליון כלי רכב מסוגים שונים הנמכרים בו מדי שנה. מדיניות מחמירה מאד של המשטר הטוטליטרי הסיני - לניקוי הערים מזיהום אוויר - הביא לצמיחה מטאורית של יצרנים וטכנולוגיות של רכב חשמלי

. יחד עם זאת הניסיון בסין מלמד שהצמיחה של הרכב החשמלי תלויה ראשית כל בהימצאותה של תשתית טעינה מתאימה.

  1. יצרנית המכוניות החשמליות הגדולה ביותר היא. טסלה האמריקאית. וזו נמצאת בקרב צמוד עם BYD הסינית. למעשה השתיים נמצאו בקרב מתמשך על הבכורה משנת 2016 אז BYD עברה את טסלה ומאז שתיהן נעות במקביל בעקומה הולכת ועולה של נפחי יצור. זאת עד הרבעון הראשון של 2019 כשמשבר כלכלי האט את המשק הסיני, טסלה הביאה לשווקים דגם עממי ועתיר נפח-יצור והיא חלפה בשעתה על פני BYD - רגע לפני משבר קורונה שהקפיא את היצור בסין. כל אחת מהן - יצרה מעל ל-800,000 מכוניות חשמליות בשלב הזה.

מצאת הפרת זכויות יוצרים צרו קשר במייל: [email protected]



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה