Pixabay

כמה פעמים הרגשתם ש"אתם לא שווים מספיק", ויתרתם על משהו מראש כי הייתם משוכנעים שממילא לא תצליחו בו? כמה פעמים לחש לכם הקול הפנימי שלכם ש"חבל על הזמן, זה לא ילך?"

ישנן כמה שיטות, קלות לביצוע ויישום, לא מצריכות נבירה בספרים והליכה לאין ספור קורסים וסדנאות לשיפור הבטחון העצמי. שיטות אלו, או חלק מהן, מגיעות מהאסכולה של NLP  ואפשר להתחיל להשתמש בהן בכל זמן, לתרגל ולהתרגל, ולהרגיש לבד איך הבטחון העצמי שלכם מתחזק ומתעצם. נסו לתרגל את הטיפים הבאים, לחיזוק הבטחון העצמי במשך כחודש ימים. התוצאות לא יאחרו לבוא:

  1. הורידו את הקצב- אנו חיים במסלול מטורף, בו הכל מהיר ותזזיתי. שמתם לב פעם איך אתם מדברים מהר כדי להספיק, שותים מהר את הקפה שלכם והכל בקצב מסחרר? התנועות האלו משדרות לחץ ועצבנות. האטו מעט, התנהלו קצת יותר באיטיות, דברו אפילו מעט יותר לאט. הדבר יאפשר לכם להתרכז בפעולה אותה אתם מבצעים, גם אם מדובר בשתיית כוס קפה, לחשוב על המילים לפני שאתם מוציאים אותן, ולהרגיש רגועים יותר, מאחר והקצב המואט יגרום לכם להרגיש טוב יותר. עצם הורדת ההילוך מאפשרת לנו לעשות דברים בקצב שלנו, מאחר והנטייה לרצות לעשות דברים מהר, היא תוצאה של לחץ. נסו להאט, להרגיע את עצמכם ותראו איך אתם תופסים את עצמכם ואיך אחרים תופסים אתכם.
  2. קחו שליטה על המחשבות שלכם- מחשבות הן סוג של דיאלוג פנימי שאנו מקיימים עם עצמנו. בכל פעם שעולה לכם לראש מחשבה תבוסתנית ומחלישה, למשל "אני לא שווה, אני לא אצליח", השתיקו באופן חד משמעי את המחשבות האלו, ממש כאילו אתם מנהלים איתן שיחה. אם אתם לבד בבית, כשאף אחד לא רואה, אתם יכולים לעשות זאת גם בקול רם: עולה בראש מחשבה מחלישה? אמרו לה "די!", הילחמו בה והתאמנו כיצד להתמודד עם מחשבות מחלישות ולגבור עליהן. זכרו שלתת למחשבות מחלישות להשתלט עלינו ולהתנהל לפיהן זו טעות.
  3. למדו משהו חדש- כשאנו לומדים משהו חדש, ואף יישומי, כך שניתן ליישם אותו בזמן אמת, אנו מרגישים בטוחים יותר בעצמנו, ביכולת שלנו ללמוד ולבצע וכך גדל לו הבטחון העצמי. אפשר ללמוד אפילו משהו דרך האינטרנט, ובחינם, אבל העיקר ללמוד.
  4. נסו לשנות משהו שגרתי- למשל, אם כל יום אתם נוסעים לעבודה בדרך מסויימת, נסו לשנות אותה ולבחור במסלול אחר. שימו לב שכולנו פועלים במצבים מסוימים על "טייס אוטומטי". ההרגלים האוטומטיים האלו גורמים לנו לא להיות ערים למתרחש סביבנו. דרך מעניינת להרגיש טוב יותר עם עצמנו ועם בטחון עצמי גבוה יותר, היא לשבור שגרה דווקא בדברים הקטנים. למשל, לצחצח שיניים ביד בה אינכם משתמשים לצחצוח, להחזיק את המזלג ביד הנגדית, ובקיצור- בכל יום נסו ליצור שינוי אחר בהרגלים שלכם, אותם ההרגלים המוטמעים והאוטומטיים.
  5. לא לדחות- לבצע- בכל פעם שאתם אומרים לעצמכם "עוד רגע אבצע את הפעולה הזו", או "עוד מעט אתפנה לזה", באותו הרגע בדיוק נערו את המחשבה הזו ועשו את הפעולה או המטלה באופן מיידי. אתם מחזירים בכך שליטה לחיים ולהתנהלות שלכם. תנסו.

ועוד כמה טיפים מועילים

גם אם אינכם חובבים כושר גופני, פנו מעט זמן לעסוק בו. מעבר לבונוס של חיטוב הגוף ועיצובו, זרימת דם ושמירה על הבריאות, תרוויחו חיזוק בבטחון העצמי. עצם העובדה שהתחייבתם לעצמכם במשהו ועמדתם בו, למרות התירוצים והעייפות, היא סיבה מעולה להרגיש טוב עם עצמכם. אתם גם לא חייבים לרכוש מנוי לחדר הכושר. אפשר, ואף רצוי, להקדיש לעצמכם כשעתיים בשבוע להליכה באוויר הפתוח.

זכרו, גם ביום הגרוע ביותר, יהיה דבר אחד לפחות, אפילו קטן, שהצליח לנו בו. כדי לא לשכוח את הדבר הקטן הזה, נהלו יומן נצחונות. כתבו בו בכל יום מה הדבר שכן הצליח לכם. כשתחזרו לעיין ביומן הזה תופתעו לגלות כמה נצחונות הוא מכיל. אם תהפכו את הדבר להרגל, אתם תתחילו להתרכז בנצחונות, גם הקטנים, והבטחון העצמי שלכם, עם האמונה ביכולות שלכם, ישתפרו משמעותית.

 

בטחון עצמי הוא תחושה שניתן לשפר ולעבוד עליה, בצורת שינון ותרגול כמה צעדים מעשיים וקלים לביצוע. הרבה מהמצבים שמשפיעים על הבטחון העצמי שלנו הם ברי שינוי וקשורים לדרך בה אנו מתנהגים, או מאפשרים לעצמנו להתנהג כלפי עצמנו.