בשיח היומיומי, סמל הוא לרוב שחקן מיתולוגי או קלישאה שנועדה לרצות את המראיין והאוהדים. ואולם, במובן הפשוט – ואולי דווקא המורכב ביותר – הסמל הוא הסיפור הראשון שהקבוצה מספרת על עצמה. כזה שאמור לעורר הזדהות וריגוש, למתג באמצעות מסר ויזואלי ערכים שחלקם שקופים ושחלקם ניתנים לפענוח רק בעין מקצועית.

בבואנו לנתח, להעריך ולתרגם את הסימבוליות למלים, פנינו אל הדר ריבק, מעצבת גרפית בכירה המתמחה בסמלי ספורט. המטרה – להתבונן באופן הייצוג החזותי של 14 קבוצות ליגת העל בכדורגל. ריבק בחרה להתחיל את המסע עם התותחים הכבדים ונתלתה באילנות גלובליים. הסמלים של צ'לסי, ליוורפול וקבוצות ה-NBA הראו שכמעט כמו בכל תחום, יש לנו עוד המון מה ללמוד.

ריבק נתבקשה לזמר, לנתח ולבקר את הצבעים, היצירתיות, הזהות, הערכים וכל ניואנס אחר שמושך את עיניה בסמלים. במבט כללי היא הצביעה על נקודה מעניינת: קבוצות מכבי בוחרות למקם את סמל האגודה (מעין שיבוט של מגן דוד) במקום מוצנע יחסית – בצד, למעלה או למטה, בעוד נציגות הפועל מציבות את הברנש בעל הפטיש והמגל בעמדה מרכזית הרבה יותר. "הזהות של קבוצות הפועל לסמל הרבה יותר חשובה ודומיננטית. תמיד במרכז, גם אם בקטן. העין של אוהד הפועל תמיד תידבק לזה, העיקר שזה שם. הזהות המכבית נדחקת הצידה, ואסוציאציה של צד היא לא טובה. מהבחינה הזו, של מכבי מול הפועל, הפועל מנצחים".

זהו ללא ספק אחד המרכיבים החשובים ביותר בספורט התחרותי. יש לו שלל משמעויות, מופשטות ומעשיות, הוא אחד מהאלמנטים החיוניים ביותר בגיבוש זהות ולא מעט שחקנים נוטים לנשקו ברגעים מכוננים של אושר. סמל הקבוצה, הלוגו, נראה מוחלט ונצחי. איש לא תוהה מה התהליך שהוביל לעיצובו, ואף אחד לא מעז לעלות בדעתו שהוא חשוף לשינויים.

מ.ס אשדוד

דולפין שמלהטט עם כדור במים ממתג את מ.ס. אשדודכקבוצה המגיעה מעיר נמל. "יש מוטיב חזק של ים בזכות הדולפין כחיה שמשדרת קלילות, אלגנטיות ושובבות. זה די מתחבר לקבוצה שרוצה לטפח צעירים. קצת כמו ב-NBA, אשדוד מכניסה את הכדור בוולה. זהו לוגו פתוח ויפה שאפשר לטפח דרכו זהות, לשדר כדורגל אחר. סיפור פשוט של ים, כדור ושובבות חיובית. כמובן שהמותג תלוי במוצר, וחובת ההוכחה עליהם". ריבק מתייחסת גם לשילוב הנדיר בין אדום וצהוב: "ניגוד בצבעים יוצר עוצמה. אם נחליף את הצהוב בלבן, למשל, התוצאה תהיה כוחנית יותר לעומת הצהוב המעדן. לא כולם חייבים להיות קילרים, אולי זה משדר שהם הולכים על צעירים ומציגים משהו נועז יותר".
הכתבה המלאה כאמור, באתר "הארץ".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]