על בסיס מדיניות ההפרטה של ממשלת ישראל (האלוהים של ראש הממשלה ושריו ...למען אזרחי המדינה כמובן) הפריטה הממשלה גם את משק החשמל באמצעות  יצרני חשמל פרטיים:

"באו נייצר תחרות לחברת החשמל....למען העם" אמרו גאונייה ומנהיגיה הכלכליים של המדינה והוסיפו - " התחרות תגרום לחברת החשמל להתייעל, תוריד את התעריף וכך נטפל ביוקר המחיה". איזה יופי!

והנה על בסיס אטרף קפיטליזים זה, נכנסה לפעולה תחנת הכוח של או.פי.סי (החברה לישראל של עידן עופר) והשנה החלה לפעול תחנת כוח בשם דוראד.

לפני שיפריטו את הנמל באשדוד, בואו נלמד כיצד הטיבו מנהיגנו עם האזרחים בהפרטת החשמל: 

קופה שמנה ראשונה כבר על ההתחלה - דמי יזום (עאלק):

100 מיליון שקל, אלה הם דמי הייזום או דמי הניהול שקיבלו כבר בשנת 2010 קבוצת דורי וקבוצת אדלקום כתוצאה מרעיון הקמת תחנת הכוח דוראד (שהחלה לפעול רק השנה).

למה הגיע להם  100 מיליון ₪  דמי יזום?

אלוהים יודע!

100 מיליון שקלים הם גרפו לכיסם... עוד לפני שהתחנה קמה, עוד לפני שייצרה חשמל, לפני שהכניסה שקל.

היזמים (שהם למעשה לא היזמים כי המדינה היא זאת שיזמה את הקמת התחנות) גרפו קופון ענק בחסות המדינה, שהיא בעלת המניות הגדולה בעסק. וזו רק ההתחלה...

-

רישיון להדפסת כסף:

למען חלום ההפרטה, המדינה החליטה להעניק ליצרני החשמל הפרטיים הטבות משמעותיות:
-

על פי דוח המבקר, המדינה למעשה נתנה לדוראד את הקרקע להקמת תחנת הכוח בחינם וללא מכרז.

כמו כן חברת החשמל חייבת לרכוש מהם חשמל לפי תעריפים שהיא קבעה.

בנוסף נקבע כי על חברת חשמל  לחבר את החברות הפרטיות לרשת ולתשתית שלה, לתת להם שירותי גיבוי והגנות למקרי חרום וגם....

תחזיקו חזק... חברת חשמל מחויבת להעביר לחברה הפרטית...400 מיליון ₪ בכל שנה....

למה חברת החשמל הקורסת צריכה להעביר מאות מיליונים או אפילו שקל בודד למתחרה שלה?

אה.... זה בגלל סעיף שהמומחים קבעו – סעיף הנקרא – "תשלומים עבור זמינות".

למה הכוונה  "זמינות"?

הגאונים הכלכליים של המדינה (הרגולטורים) קבעו שהיא צריכה לשלם להם כסף  למפרע למקרה שחברת החשמל תשתמש בתחנת הכוח הפרטית (אולי יהיו תקלות או שאולי יהיו עודפי ביקוש שחברת חשמל לא תוכל לעמוד בהן...).

נו...וזה קורה? חברת חשמל נעזרת בהם

לא! וזה גם לא יקרה!

למה?

כי לחברה הפרטית אין גז ובלי גז אי אפשר לייצר חשמל.

ואותה החברה הפרטית, משלמת לחברת החשמל על שירותי גיבוי שהיא מקבלת בפועל?

לא!

למה?

כי כך קבעו המומחים בהסכם 

אז כמה מרוויחים היזמים הפרטיים?

לא היינו אמורים לדעת נתון זה...אבל על פי הדוחות (שלא התפרסמו ביוזמתה של דוראד אלא התגלו דרך דוחות כספיים של חברה ציבורית השותפה בה)...ממוצע ההכנסות השנתי של דוראד עומד כיום על כ2 מיליארד שקל בשנה כשהרווח עומד על כ350 מיליון ₪ בשנה!

הכנסות אלו לא נוצרים יש מאין אלא הם פשוט על חשבון ההכנסות של חברת חשמל עמוסת החובות, חובות שכל תושב ותושב מישראל מממן מכיסו הפרטי.

אבל בכל זאת...לא יכול להיות שהם לא עושים איזו עבודה שיווקית, מגייסים לקוחות (כמו חברות הסלולר והכבלים)  עבודה שמביאה להם את הרווחים הגרנדיוזיים....

אז זהו שלא, הם מקבלים על מגש של כסף, ללא מכרז, לקוחות שמנים כמו משרד הביטחון ומקורות שמקבלים על פי חוק תעריף מוזל בכ-8% מהתעריף של חברת החשמל...

החברה הפרטית למעשה  לא צריכה להתעסק עם לקוחות פרטיים מעצבנים כמו תושבי אשדוד למשל...היא מקבלת במתנה לקוחות ממשלתיים שלא יכולה להיות להם איתם איזו שהיא בעיה.

אבל רגע....כל הרעיון של ההפרטה היה להוזיל לצרכנים הפרטיים את החשמל??!!

אז זהו שזה היה כאילו הרעיון, אבל בפועל מי שנהנה מכל החגיגה של ההפרטה הם רק מספר מצומצם מאוד של בעלי המניות שגורפים לכיסם רווחים חלומיים, באפס סיכון, כסף קל והרבה, הרבה מכפי שיכלו לחלום.  

ומה עם חברת חשמל?

מצבה כל כך רע עד כדי כך שמדברים שם על פשיטת רגל. בכל מקרה את החובות שלה יכסו אזרחי המדינה.

ומה יקרה אם יהיה אסון/מלחמה  וחברת דוראד תיפול בגלל איזו תקלה ?

אל תדאגו לדאגה...במקרה כזה חברת החשמל מחויבת לקחת על עצמה לטפל בלקוחות של דוראד 

-
הבנת? לא הבנת? מה לא הבנת???

-

ומה אומרת המדינה?

לנו היא לא מספרת כלום אבל, ניתן ללמוד מתשובתה של רשות החשמל (רשות ממשלתית האחראית למתן שירותים, קביעת תעריפים, הסדרה ופיקוח במשק החשמל בישראל) לעתירת דוראד לבית המשפט העליון המבקשת לעכב קביעת תעריפים שבהן יישאו תחנות הכוח הפרטיות:

מתשובה שנתנה רשות החשמל לבית המשפט העליון היא מודה יצרני החשמל הפרטיים נהנים מהכנסות גדולות ולא מידתיות על חשבון חברת החשמל ולקוחותיה וכי  הציבור מסבסד את תחנות הכוח הפרטיות ואת לקוחותיהם הגדולים 

רשות החשמל מזהירה כי בעתיד ימשיכו ויצטברו רווחים אדירים ליצרני חשמל פרטיים וזאת מכספיהם של צרכני חברת החשמל לישראל.

אקנח את מאמרי בציטוט של עוזי לנדאו מהליכוד, מי שכיהן כשר האנרגיה בזמן ההשקה:

"זוהי רק סנונית ראשונה, שאנו מקווים, תבשר על בואן של רבות נוספות.  אנו רוצים לראות את היצרנים הפרטים מקימים עוד ועוד תחנות. על מנת להבטיח את כניסת היזמים הפרטיים  לשוק נמשיך לפעול ולהסיר כל חסם, כפי שעשה המשרד לתשתיות לאומיות בשנה וחצי האחרונות".

יחיי ההפרטה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]