1. האם הממ"ד שלי יכול להגן עלי מפני רקטות?

הממ"ד (מרחב מוגן דירתי) מספק הגנה מפני רקטות וטילים, אך אינו מתוכנן לעמוד בפגיעה ישירה.

 

2. כיצד ניתן לבדוק תקינות המרחב המוגן?

כדי לבדוק את תקינות המרחב המוגן, יש לבחון את הפריטים הבאים:

דלת הדף: יש לוודא כי הדלת נסגרת ונפתחת בקלות, ובנוסף, לבדוק אם אטמי הגומי לא התייבשו, בנוסף, חשוב לבדוק שאין חדירה של אור כאשר ידית הדלת נעולה.

חלון הדף חיצוני: יש לוודא כי החלון נסגר לגמרי.

חלון בטחון פנימי: צריך לבדוק כי החלון נסגר כראוי (בדרך כלל קיימת נעילה כפולה).

צינורות אוורור: חשוב לבדוק שיש אטם גומי ושניתן לסגור את הברגים עד הסוף. צינורות האוורור לא קיימים בכל מרחב מוגן.

 

3. אני גר בבית שנבנה בבנייה קלה (בית עם גג רעפים / בית עם גג אזבסט / קרוואן), מה עליי לעשות בהישמע אזעקה?

על כל המתגוררים בבתים הבנויים בבנייה קלה לאתר בתוך ביתם את האזור הפנימי המוגן ביותר שישמש אותם במקרה חירום, ולברר היכן נמצא המרחב המוגן הקרוב ביותר לביתם. תמיד עדיף להשתמש במרחב המוגן, אך ניתן להשתמש גם במרחב הביתי במקרה הצורך.

 

4. אני גר בקומה האחרונה בבניין ויש לי מרחב מוגן דירתי. האם להישאר בו או למצוא מקום בקומה נמוכה יותר?

על כל אזרח שבביתו מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) להיכנס למרחב המוגן בעת הישמע אזעקה, גם אם המרחב ממוקם בקומה הגבוהה ביותר. כל מרחב מוגן עטוף בקירות בטון עמידים, המגינים מפיצוצים קרובים.

5. חדר השירותים הוא החדר הפנימי ביותר בביתי, למה אני לא יכול להשתמש בהם כמרחב מוגן?

השימוש בחדרי שירותים, אמבטיה או מטבח כמרחב מוגן אינו מומלץ, עקב החשש להתנפצות אריחי הקרמיקה בעקבות ההדף.

 

6. יש לי מזגן במרחב המוגן, האם מצב זה מותר?

 מותר להתקין מזגן במרחב המוגן אך ורק אם מדובר במזגן מפוצל (לא מזגן חלוני), המותקן על פי המפרט המאושר על ידי פיקוד העורף. מזגנים מסוגים שונים מקררים את האוויר על ידי הכנסת אוויר מבחוץ, אך מזגן מסוג זה מקרר אותו מבלי להכניס אוויר חיצוני למרחב המוגן.

 

7. מה המרחק מהמרחב המוגן בו מותר להציב בלוני גז?

המרחק המינימלי מהמרחב המוגן בו מותר להציב בלוני גז הוא 3 מטרים, ולא פחות.

 

8. האם אני יכול להשתמש בחניון תת קרקעי כמרחב מוגן?

ניתן להשתמש בחניון תת קרקעי כמרחב מוגן, אך ורק במידה והחניון אושר על ידי מהנדס כמתאים למיגון, וגם במקרה כזה החניון מתאים למיגון מפני מתקפה קונבנציונלית בלבד.

 

9. המקלט שמשמש אותנו בשעת חירום מוזנח. מי אחראי לאחזקתו?

ישנם כמה סוגי מקלטים, ולכל סוג אחראי גוף אחר:

מקלט ציבורי: המקלט נמצא תחת אחריותה של הרשות המקומית, ותפקידה לשמור על נקיונו ותפקודו התקין.

מקלט משותף: כאשר המקלט משמש את כל תושבי הבניין, זהו תפקידו של וועד הבית לשמור על תקינות המקלט ונקיונו.

מקלט דירתי: אם המקלט ממוקם בתוך הדירה שלכם, האחריות לשמירה על נקיונו ותקינותו היא כמובן שלכם.

 

10. המקלט הציבורי ליד ביתי משמש כמרכז קהילתי, מה עלי לעשות במקרה ונשמעת אזעקה?

פיקוד העורף מעודד שימוש קהילתי במקלטים ציבוריים, כדי לשמור על תחזוקתם השוטפת, אך קיימים כללים ברורים בנוגע לשימוש. הציוד והרהיטים במרכז הקהילתי לא יתפסו יותר מ-20% משטח המקלט, והם חייבים להיות מפונים תוך 4 שעות מרגע הישמע אזעקה. גם כאשר המקלט מלא בציוד, הוא משמש כמרחב מוגן במקרה הצורך.

 

11. האם יש עקרונות מסויימים להכנת קשישים למקרה חירום?

במקרה ואתם מטפלים באזרח קשיש, או שאתם בני גיל הזהב בעצמכם, יש לדאוג לפרטים הבאים:

ציוד שהייה במרחב המוגן: יש להכין מראש ובמקום קבוע משקפיים, תרופות ועוד.

כרטיס זיהוי אישי לכל קשיש: יש להכין כרטיס זיהוי הכולל שם מלא, מספר זהות, קופת חולים, שם הרופא המטפל, רשימת תרופות בשימוש, סוג הדם, צרכים מסויימים ומספר טלפון של קרובי משפחה.

 

12. ראיתי רקטה, או חלק מרקטה, על הארץ. מהי דרך הפעולה הנכונה?

חל איסור מוחלט לגעת או להתקרב לכל חלק רקטה שנמצא על הארץ. במידה ונתקלתם בחלק שכזה, חובה עליכם להתרחק מן המקום, להרחיק סקרנים נוספים ולהודיע על כך למשטרה.

 

13. מהי מערכת "מסר אישי"?

מערכת מסר אישי היא מערכת התראות חדשנית, שעושה שימוש ברשתות הסלולריות כדי להפיץ התראות חירום ישירות אל המכשירים הסלולריים המצויים באזור מסויים. קבלת המסרים למכשיר אינה כרוכה  בתשלום, אך יש לוודא אם המכשיר מסוגל לקבל הודעות אלה.

יש לברר עם ספק השירותים הסלולריים אם הרשת שלכם תומכת בקבלת הודעות בטכנולוגיית Cell Broadcast.

יש לברר עם מוכר המכשיר אם המכשיר עצמו מסוגל לקבל הודעות בטכנולוגיית Cell Broadcast.

יש להפעיל את האפשרות בתפריט ההגדרות של המכשיר, בדרך כלל תחת הגדרות ה"הודעות" (Messaging) או תחת הכותרת "הודעות מידע", "הפצת שידורים", או "CB".

לחצו כאן כדי להוריד קובץ ובו מידע נוסף על המערכת.

 

14. שהיתי בביתי ולא שמעתי את צפירת האזעקה, מה גרם לכך?

הצופרים המותקנים ברחבי הארץ נועדו לשמש את השוהים מחוץ למבנים, ולכן ייתכן כי אזרחים השוהים בתוך ביתם, עם חלונות סגורים ורעש פנימי, לא ישמעו את האזעקה. שמרו על חלונות פתוחים ועל עוצמות קול נמוכות בטלוויזיה כדי לשמוע את האזעקה גם בתוך הבית, או שתוכלו להוריד את האפליקציה המתריעה על אזעקת צבע אדום. לחצו כאן כדי להוריד את האפליקציה.

 

15. צופר אזעקה המותקן ליד ביתי משמיע רעשים מוזרים ללא הפסק, מה עלי לעשות?

במקרה וצופר אזעקה מתריע ללא הפסקה או משמיע רעשים משונים, יש לפנות לרשויות וליידע אותן בהקדם על מיקום הצופר ועל סוג הרעשים שהוא משמיע.

 

16. צופר אזעקה הותקן קרוב לביתי והוא מפריע לי מאוד, האם ניתן להזיז אותו?

צופרי האזעקה מוקמו על ידי הרשויות המקומיות השונות על פי הנחיות פיקוד העורף, תוך התחשבות בפיזור הצליל בצורה הטובה ביותר ברשות. כדי להזיז צופר קיים, יש לפנות לקב"ט העירייה כדי שזה יבחן את הבקשה. במידה וזהו המקום הטוב ביותר עבור הצופר, הוא ישאר במקומו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]