נמל הדרום (צילום: נויקלן, ויקיפדיה)

נמל הדרום הולך ונבנה בקצב מסחרר מצפון לנמל אשדוד (מול תחנת הכוח) והעבודות על מחלף אשדוד צפון התחילו זה מכבר. הצפי לפתיחת נמל הדרום הוא בשנת 2021. בעיריית אשדוד ביקשו לספח לשטח העיר שטחים מצפון לאזור התעשיה הצפוני של העיר, כמו גם לספח את נמל הדרום לתחום העיר אשדוד (בדומה לנמל אשדוד).

המשמעויות הכספיות עבור העיר הן הכנסות של מיליונים רבים מארנונה בכל שנה, בנוסף פיתוח אזור תעשיה שייתן תמיכה לשירותי הנמל ותעסוקה לעוד רבים מתושבי העיר. 

המדינה בכל מקרה תקבל הכנסות מתגמולים, אך היא גם רוצה את תשלומי הארנונה שההגיון אומר שהיא צריכה להגיע לעיר אשדוד ששרותיה יתמכו בה ולה בפועל היא שייכת כמו הנמל הותיק הצמוד אליה.

לפני כשנתיים קיים שר הפנים אריה דרעי, סיור בשטח בניית נמל הדרום. אל הסיור התלווה אז ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. במהלך הסיור ביקש לסרי מדרעי לפעול על מנת לספח את הנמל החדש לתחום העיר אשדוד, בדיוק כפי שנמל אשדוד מסופח.

דרעי אמר במהלך הסיור: ״בנושא נמל הדרום הסטטוס עם כניסתי לתפקיד היה לא לצרף את נמל הדרום והנמל החדש בחיפה לערים הצמודות להן עד שיהיה טופס 4. נכון להיום החלטתי לשנות את ההחלטה וכעת אנו דנים במשרד הפנים בועדה גיאוגרפית קבועה. בועדה הזאת יהיו אנשים מקצועיים והם יטפלו בשינוי גבולות, חלוקת הכנסת וכו. ההתלבטות שלנו האם להשאיר זאת להחלטת ועדה או להחליט לבד. בזמן הקרוב נחליט".

לפני כשנה הודיע שר הפנים לראש העיר כי החליט לתמוך בהעברת שטח הנמל הדרומי לתחומי העיר אשדוד. אך למרות שמשרד הפנים הסכים לסיפוח מבחינה מוניציפלית, מינהל התכנון בירושלים מסרב כבר שנה לבצע את הסיפוח. 

בעקבות הסירוב של מינהל התכנון, עיריית אשדוד באמצעות עורכי הדין אלי וילצי'ק ורוית צימנט, עתרה לבג"ץ בבקשה לתת צו על תנאי נגד מינהל התיכנון בירושלים ומשרד האוצר. 

על המדינה להשיב לטענות עד אמצע חודש יולי, ואחריה אמורה להתקבל החלטה בעתירה. 

במידה ואכן לא יסופח נמל הדרום לעיר, יהיה זה אובדן של מיליוני שקלים בכל שנה מהנמל הפרטי החדש. בנוסף, נמל אשדוד שיהיה בתחרות עם הנמל החדש, יהיה בעמדה נחותה יותר שכן הוא ייצטרך להמשיך לשלם ארנונה לעיריית אשדוד - מה שייחסך מהנמל החדש במידה והשטח יישאר בחסות המדינה.