בשבוע האחרון הגיעו האוטובוסים החדשים לעיר בקול תרועה גדולה והחלו לפעול ברחבי העיר אשדוד.  מדובר באוטובוסים שנרכשו ע"י משרד התחבורה עבור חברת "אפיקים" שזכתה במכרז להפעלת הקווים הבינעירוניים באשדוד.
קודם לכן הפעילה חברת "אגד תעבורה" את התחבורה הציבורית באשדוד.

כותרות רבות באשר ל"עידן החדש של האוטובוסים" ו"מהפכת התחבורה" צבעו את כלי התקשורת בעיר, אך החדש מסתבר לא חכם יותר ולא מתקדם יותר - פספסו כשל מהותי אחד: מבנה האוטובוסים החדשים מקשים על אוכלוסיית הקשישים והנכים באשדוד שמרבים לנסוע בהם.

השבוע פנתה אלינו נאוה סטרכילביץ', גמלאית בת 76 המתגוררת בעיר אשדוד למעלה מ-50 שנה. נאוה סיפרה לנו כי נסעה ביום שני האחרון באוטובוס מרובע ו' לכיוון תחנה ברובע י"א ובמהלך הנסיעה הזדעזעה לגלות כי ישנם הבדלי גובה משמעותיים בין המושבים השונים של האוטובוס, מה שמפריע לאוכלוסיית המבוגרים שעולה על קווים אלו.

בעקבות פנייתה של נאוה יצאנו עמה לסיור מקיף על אחד מהאוטובוסים החדשים של חברת "אפיקים" מדגם יורו 6 במטרה לצפות במבנה האוטובוס ולבחון כיצד האוכלוסייה המבוגרת הנוסעת באוטובוס מסתדרת עם השינוי החדש.

כשעלינו לאוטובוס היה ניתן לראות כי מדובר באוטובוס חדש ונקי, בעל מערכת כריזה עם מסך אלקטרוני המציג את התחנות שבהן עובר האוטובוס וכן בעל נקודות הטענה למכשירי הסלולר. עם זאת, כדי לשבת על מרבית המושבים באוטובוס יש צורך לעלות מספר מדרגות גבוהות במיוחד.

בתחילת האוטובוס, ישנם 4 כיסאות שכדי לעלות עליהם צריך לעלות על מדרגה בגובה 24 סנטימטר, פלוס 4 כיסאות נוספים ששיעור המדרגה שלהן הינו 34 סנטימטר.

בהמשך האוטובוס, ישנם רק 6 כיסאות שמוצבים על משטח ישר ללא מדרגה, כאשר אחד מהם מיועד לנכה עם כלב נכייה. כל יתר המושבים נמצאים בחלק האחורי של האוטובוס, שכדי להגיע אליו יש צורך לעלות על מדרגה של 25 סנטימטר.

במידה והאוטובוס מלא וגם המושבים בתחילת החלק השני של האוטובוס מלאים, יש צורך לעלות על מדרגה נוספת של 19 סנטימטר.

בתחילת הנסיעה, עלו לאוטובוס מספר מבוגרים שהתמקמו בששת הכיסאות שעל המשטח הישר באוטובוס. בהמשך, כשעלו קשישים נוספים, חלקם החלו לעלות על המדרגה בת ה-34 סנטימטר וחלקם העדיפו לעמוד. כאשר שאלנו אותם מדוע הם עומדים כשמרבית מושבי האוטובוס פנויים הם השיבו כי המדרגה לא מאפשרת להם להתיישב בנוחות על המושב ולכן הם נאלצים לעמוד.

כמו כן, קשישים שבכל זאת התיישבו במושבים הגבוהים חוו קשיים בירידתם מהמושב, לאור העובדה כי בדרך לתחנה בה הם יורדים האוטובוס נמצא במצב נסיעה ועליהם לשמור על איזון מתאים כדי לא ליפול בעת ירידתם מהמושב. כמובן שבמקרה של בלימה פתאומית שלעיתים מתרחשת באוטובוסים ישנו סיכון ממשי כי מבוגרים שנמצאים בחוסר איזון ייפלו וייפצעו.

הנסיעה בקו ארכה כ-45 דקות, במהלכן שוחחנו עם נוסעים רבים באשר לתנאי הנוחות באוטובוס.

הרוב המוחלט של הנוסעים באוטובוס היו קשישים ומעט מאוד בני נוער ואנשים בוגרים יותר. כלל הקשישים עימם דיברנו הביעו תרעומת על מבנה האוטובוס החדש וציינו כי הנסיעה באוטובוסים הקודמים של חברת "אגד תעבורה" היו נוחים יותר.

לדבריהם, מרבית המושבים נמצאים על גובה שאינו מותאם עבורם, מה שהופך את נסיעתם באוטובוס לחוויה לא נעימה בכלל. כששאלנו אותם האם הם מתכוונים לפנות עם הסוגיה לעירייה או לאגף התחבורה הם צחקו ואמרו כי אין זה ישנה דבר והם ייאלצו להתמודד עם המציאות החדשה.

ביום שלישי האחרון נפגשה נאוה עם מנהל תחנת "אפיקים" באשדוד וסיפרה לו על המצב הבעייתי אליו נקלעו התושבים המבוגרים באשדוד. וכך מסביר המנהל -

האוטובוסים נרכשו על ידי משרד התחבורה ולא ידי חברת "אפיקים" ולכן אין ביכולתם להחליף את האוטובוסים -

ב-3 בפברואר צפויים להיקלט אוטובוסים נוספים מאותו הסוג בעיר. מנהל התחנה אמר כי הוא מודע לבעיה ולכן מקיימים לנהגים שיעורי בטיחות רבים המנחים אותם כיצד לשמור על ביטחון הנוסעים במהלך נסיעתם. יש לציין כי מרבית הנהגים של אוטובוסים אלו חדשים בעצמם, מה שמקשה עליהם לשים לב לאוכלוסיית הקשישים באוטובוס תוך כדי השתלבותם בנתיבי התנועה וגביית הכסף מציבור הנוסעים.

לדברי נאוה, "אני לא מבינה איך אף אחד לא זיהה את הבעייתיות בהבדלי הגובה באוטובוסים הללו. הם היו צריכים לנסוע פעם אחת באוטובוס ולראות מה המצב בשטח. משטחי האוטובוס צריכים להיות ישרים לגמרי ללא מפגעים וללא סיכונים מיותרים כלפי אוכלוסיית הקשישים באשדוד. התחושה היא שלא סופרים אותנו". 

כך זה נראה בוידאו שצילמנו:

מחברת אפיקים נמסר בתגובה: "חברת אפיקים מפעילה את קווי האוטובוס העירוניים באשדוד ושמחה להעניק שירות לכל סוגי הנוסעים בעיר.

כל האוטובוסים העירוניים של החברה עומדים בתקני הנגישות של משרד התחבורה ובתקן האירופי המחמיר ובכך נותנים שירות לאוכלוסיות מבוגרות וכן לבעלי מוגבלויות הזקוקים להתאמות נוספות.

כחלק ממבנה דגם האוטובוס, המשרת מליוני אנשים ברחבי העולם וגם בישראל, בנקודות ספציפיות ברכב יש מדרגות הגבהה הנמצאות באזורי גלגלי האוטובוס המחייבים את ההגבהה. רובו המוחלט של האוטובוס מונגש לכל סוגי הנוסעים ובפרט, חלקו הקדמי, לנוחיות האוכלוסייה הבוגרת".

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה.

למעלה מ100 תגובות נוספות לכתבה זו - בדף הפייסבוק  שלנו - לקריאת התגובות בדף - לחצו כאן 

(רוב התגובות עוברות אוטומטית לדף הפייסבוק של אשדוד נט לטובת הזדהות המגיב. אשדוד נט לא מאמין באיכות תגובות ציבוריות אנונימיות )