אומנם חיכינו וציפינו לרגע הזה, אבל עכשיו משהוא מגיע – הוא בהחלט לא פשוט; המעבר מהחופש הגדול למסגרת לימודית לא קלה לילדים, שהתרגלו לפרוק כל עול ושכחו את ההרגלים הישנים. 

איך מחזירים אותם למסלול בצורה קלה ומהירה? המפתח הוא צמצום אי הוודאות, ערנות לסימני מצוקה ולהתנהגות שלילית, וחזרה הדרגתית ומתונה למסגרת.

1). שותפות
שתפו את הילד בהכנות לבית הספר בין אם מדובר בקניות ובין אם בארגון החדר וסידורו מחדש. הדבר יעניק לו ביטחון ויכין אותו לקראת המסגרת החדשה-ישנה.
טיפ: אפשר לעשות פעילות משותפת ולעטוף ביחד את ספריי הלימוד, להדביק על המחברות מדבקות.

2). אווירה
הקפידו על אווירה של לימודים בחדר הילדים, שימו לב שיהיה מסודר וישרה אווירת לימודית. חדר מסודר יעניק לילד תחושה טובה של ארגון וסדר הן בתחום הלימודי וכן בראש. קפלו וסדרו את הבגדים בארון, הציבו על השולחן מתקנים לכלי כתיבה, הקפידו לרוקן את הפח מניירות, ותוודאו שהמחשב מחובר לאינטרנט.
טיפ: זה הזמן להעיף מחדר המשחקים צעצועים שאין להם שום שימוש וסתם תופסים מקום.

3). אופטימיות
הדגישו את הדברים החיוביים בהליכה לבית הספר - הסבירו לילד שהלימודים בבית הספר, בכיתה החדשה, הופכים אותו לבוגר ומשכיל יותר, הזכירו לו את החברים שיפגוש שם מדי יום. ככל שתסמכו עליו ותשתפו אותו, כך הוא ירגיש יותר מחויב לתהליך הלמידה ויקל עליכם בהתמודדות עם הפחדים.
טיפ: שדרו לילד שבית הספר הוא אתגר ולא עונש (שתפו אותו בחוויה חיובית שלכם הקשורה בבית הספר).

4). "לקום מחר בבוקר..."
החזירו לילד את הרגלי השינה - רצוי כבר בימים שלפני החזרה למסגרת להשכיב את הילד לישון בשעה מוקדמת, כדי לצמצם את המשבר ולהשיב לו את השגרה.
ילד זקוק לתשע-עשר שעות שינה רצופות בלילה. מחסור בשעות שינה עלול לגרום להפרעות בלמידה, קשיי ריכוז ועצבנות יתר.
טיפ: אם ילדכם מתקשה לחזור לשינה בשעות קבועות, תעודדו אותו לבצע פעילות גופנית בשעות היום, שמגבירה את העייפות ועוזרת להירדם בלילה.

5). בגובה בעיניים
הטילו על הילד סמכויות, דברו אליו כמו שאתם מדברים אל מבוגר. שתפו אותו בהחלטות והסבירו לו על השינויים; כל שינוי משפיע עליו ישירות. ככל שתשתפו אותו בהחלטות, כך הוא יותר ישתף פעולה.
טיפ: תקשיבו לו, לפחדים שלו, אל תענו "יהיה בסדר"... פרטו והסבירו לו מדוע בחרתם דווקא בהחלטה זו.

6) תפנו זמן איכות
מתברר שחלק מקשיי ההסתגלות לבית הספר קשור לזמן האיכות שההורים מבלים עם הילד בשגרת היומיום. מומלץ לשמור על הרצף בין החופש ללימודים ולהפחית את כמות הזמן שאתם מבלים עם הילד בהדרגה ולא בבת אחת.
טיפ: נסיגה פתאומית מצדכם עלולה לגרום לתחושה שלילית לגבי בית הספר, ואף להתנהגות לא רצויה מצד הילד, שמנסה להחזיר אליו את ההורים שהתרחקו.

7) פקחו עיניים
שימו לב לשינויים בהתנהגותו - על מנת למנוע התנהגות תוקפנית או דיכאון שעלולים לצוץ עם החזרה ללימודים, עליכם מוטלת האחריות להיות ערניים - השתדלו לבדוק את חדרו של הילד מדי פעם - מחברות, יומנים, מיילים או ספרים יכולים להכיל תיעוד למחשבות של הילד ולקשיים שהוא חווה ולתת לכם משוב לגבי הילדים שאיתם הוא מסתובב. אם זיהיתם שינוי בהתנהגות שהחל מאז החזרה ללימודים, אל תמתינו ופנו מיד לגורמים הרלוונטיים בבית הספר.
טיפ: דברים שכדאי לשים אליהם במיוחד הם הסתגרות בחדר, חוסר תיאבון וצמצום חריג בכמות המפגשים עם חברים.


8) ביטחון
הכירו לו את הדרך לבית הספר - במידה והילד לומד בכיתות הנמוכות או שהחל ללמוד בבית ספר חדש, הזכירו לו היכן נמצא בית הספר - לכו או סעו איתו מהבית ועד למוסד החינוכי. הדבר יכול להפיג חרדות ולתת לילד ביטחון.
טיפ: בקשו מהילד שיצלצל אליכם ברגע שהוא נכנס הביתה, פרגנו לו במילה חמה, במידה וחזר לבדו מבית הספר.

9) תזונה
לתת לילדים לנסות ולהתנסות: ילדים מוכנים לטעום כאשר הם מכינים ומתנסים. לא להתייחס לקלוריות: חשוב שהילד יאכל וישבע ולא ירגיש רעב בבית הספר. הקפידו על ארוחות ולא על חטיפים.
טיפ: נסו לגוון ולא לשלוח את הילד אותו כריך כל השבוע - זה נמאס גם עליכם לאכול כל השבוע את האוכל של שבת.


10) זה בידיים שלכם
קחו אחריות על החינוך שלו, הורים רבים מטילים על בית הספר את האחריות הבלעדית לחינוך הילד, ושוכחים מי הביא את הילד הזה לעולם. היו מעורבים במתרחש בבית הספר, בתכנית הלימודים ובאסיפות ההורים.
טיפ: עזרו לילד להכין את שיעורי הבית ועקבו אחר ההישגים החברתיים והלימודיים שלו.